Ramowy program szkolenia dla dzieci i młodzieży w wieku 10 – 18 lat
Wstęp
Szkolenia mają na celu rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży w wieku 10 – 18 lat.
Służą przygotowaniu jego uczestników do samodzielnego wykonywania czynności związanych z podstawową obsługą komputera i wykorzystaniem sieci Internet w zakresie korzystania z cyfrowych usług na zaawansowanym poziomie – administracja, zdrowie, bankowość, kultura.
Według przygotowanego przez Komisję Europejską Indeksu Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI) z roku 2019, zaledwie 46% Polaków posiada podstawowe lub wyższe umiejętności cyfrowe; tak więc 54% nie ma ich wcale albo prawie wcale. Tymczasem, według opublikowanego w grudniu 2016 roku przez Schoolnet i DIGITALEUROPE The e-skills Manifesto, ok. 90% stanowisk pracy wymaga co najmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, luka kompetencyjna jest więc bardzo duża!
Ramowy scenariusz szkoleń
Cele szczegółowe szkolenia |
Uczestnik/czka szkolenia będzie potrafił/a:
|
---|---|
Metody szkoleniowe/ realizacji |
|
Środki dydaktyczne |
|
Sposób walidacji |
|
Zajęcia | Tematyka | Liczba godzin | Obszar i kompetencje |
---|---|---|---|
Zajęcia 1. | Narzędzia do przeglądania stron internetowych. Korzystanie z przeglądarek internetowych. Przeglądanie stron instytucji administracji, zdrowia, bankowości, kultury. |
2 | Informacja 1.1 Przeglądanie, szukanie i filtrowanie informacji 1.2 Ocena informacji |
Zajęcia 2. | Otwieranie stron internetowych, poruszanie się między stronami. Narzędzia i ustawienia przeglądarki internetowej. |
2 | Informacja 1.1 Przeglądanie, szukanie i filtrowanie informacji |
Zajęcia 3. |
Wyszukiwarka internetowa, popularne wyszukiwarki. Wyszukiwanie informacji, kryteria i opcje wyszukiwania. |
2 | Informacja 1.2 Ocena informacji 1.3 Przechowywanie i wyszukiwanie informacji |
Zajęcia 4. | Selekcjonowanie i krytyczna ocena informacji. Zapisywanie informacji. Pobieranie i zapisywanie tekstów, zdjęć, muzyki, plików wideo oraz stron internetowych. |
2 | Informacja 1.3 Przechowywanie i wyszukiwanie informacji |
Zajęcia 5. | Komunikacja elektroniczna, publikacja i udostępnianie treści – blogi, mikrologii, podcasty. Narzędzia komunikacji internetowej. |
2 | Komunikacja 2.1 Komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i aplikacji |
Zajęcia 6. | Pojęcie poczty elektronicznej (e-mail) i jej wykorzystanie. Obsługa poczty elektronicznej. |
2 | Komunikacja 2.1 Komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i aplikacji |
Zajęcia 7. | Dzielenie się informacjami z użytkownikami sieci, platformy współpracy. Korzystanie z podstawowych usług on-line. |
2 | Komunikacja 2.2 Dzielenie się informacjami i zasobami 2.3 Aktywność obywatelska online 2.4 Współpraca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych |
Zajęcia 8. | Korzystanie z usług w zakresie administracji, zdrowia, bankowości, kultury. Netetykieta. Tożsamość cyfrowa. |
2 | Komunikacja 2.3 Aktywność obywatelska online 2.4 Współpraca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych 2.5 Netykieta 2.6 Zarządzanie tożsamością cyfrową |
Zajęcia 9. | Tworzenie dokumentów zawierających tekst, tabele, wykresy, obrazy. Edycja dokumentów, modyfikacja i integracja treści. |
2 | Tworzenie treści 3.1 Tworzenie treści 3.2 Integracja i przetwarzanie treści |
Zajęcia 10. | Formatowanie treści dokumentów. Tworzenie multimedialnych treści cyfrowych – grafika, nagrania audio, video. |
2 | Tworzenie treści 3.1 Tworzenie treści 3.2 Integracja i przetwarzanie treści |
Zajęcia 11. | Zapisywanie treści, w tym treści multimedialnych w różnych formatach. Tworzenie własnego przekazu z wykorzystaniem istniejących treści związanego z administracją, zdrowiem, bankowością lub kulturą. |
2 | Tworzenie treści 3.1 Tworzenie treści 3.2 Integracja i przetwarzanie treści |
Zajęcia 12. | Prawa autorskie, własność intelektualna. Licencje. Ustawienia i programowanie aplikacji. |
2 | Tworzenie treści 3.3 Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji 3.4 Programowanie |
Zajęcia 13. | Bezpieczeństwo urządzeń i danych. Ochrona własnych danych osobowych i innych osób. |
2 | Bezpieczeństwo 4.1 Narzędzia służące ochronie 4.2 Ochrona danych osobowych |
Zajęcia 14. | Zagrożenia dla zdrowia wynikające z korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. Skutki korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla środowiska naturalnego. |
2 | Bezpieczeństwo 4.3 Ochrona zdrowia fizycznego i psychicznego przed zagrożeniami wynikającymi z korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych 4.4 Ochrona środowiska |
Zajęcia 15. | Rozwiązywanie problemów technicznych i systemowych. Narzędzia do rozwiązywania problemów technicznych i systemowych. |
2 | Rozwiązywanie problemów 5.1 Rozwiązywanie problemów technicznych 5.2 Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów 5.3 Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii 5.4 Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych |
Rola prowadzącego – trenera
Trener – posiada kompetencje:
- z zakresu komunikacji i prezentacji,
- kompetencje interpersonalne z zakresu elementów psychologii społecznej, motywacji, świadomości oczekiwań wobec sytuacji szkoleniowej,
- tworzenie warunków uczenia się innych,
- projektowanie procesu szkoleniowego, w tym zastosowania metod i technik szkoleniowych,
- z zakresu prowadzenie szkolenia, w tym podstawowe metody szkoleniowe (miniwykład, dyskusja, studium przypadku, ćwiczenie laboratoryjne, ćwiczenie wdrożeniowe),
- z zakresu ewaluacji procesu szkoleniowego.
Trener w szczególności:
- analizuje potrzeby szkoleniowe,
- projektuje i prowadzi szkolenia z zakresu, w którym dysponuje odpowiednim wykształceniem,
- aktywnie i adekwatnie reaguje na zjawiska procesowe podczas zajęć,
- stosuje zaawansowane techniki i metody szkoleniowe elastycznie i konstruktywnie reaguje w trudnych sytuacjach szkoleniowych,
- stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia,
- motywuje i aktywizuje stosując odpowiednie techniki.
Rola uczestnika – Ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia. Uczestniczy w procesie uczenia się, a w szczególności:
- przyjmuje rolę badacza,
- przyjmuje rolę odkrywcy,
- przyjmuje rolę eksperymentatora.
Scenariusz 1.
Tematyka:
Narzędzia do przeglądania stron internetowych. Korzystanie z przeglądarek internetowych.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności w zakresie przeglądania stron internetowych
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności korzystania z narzędzi do przeglądania stron internetowych,
kształtowanie umiejętności przemieszczania się między stronami
kształtowanie umiejętności ustawienia przeglądarki internetowej
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Narzędzia do przeglądania stron internetowych.
Wykład na temat sieci Internet, podstawowych pojęć, przeglądarki. Identyfikacja ogólnie znanych przeglądarek. Otwieranie i zamykanie przeglądarki internetowej, aktywacja linków (hyperlinków), otwieranie, zamykanie i przełączanie się pomiędzy kartami i oknami. Praktyczne ćwiczenia w przeglądaniu stron internetowych.
2. Korzystanie z przeglądarek internetowych. Przeglądanie stron instytucji administracji, zdrowia, bankowości, kultury.
Charakterystyka różnych aktywności internetowych: przeglądanie stron internetowych, zakupy, nauka, publikacje, korzystanie z usług bankowych i serwisów różnych urzędów, kultura, rozrywka, komunikacja.
Praktyczne ćwiczenia w przeglądaniu stron instytucji administracji, zdrowia, bankowości, kultury.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bar-dziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia po-przez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 2.
Tematyka:
Otwieranie stron internetowych, poruszanie się między stronami.
Narzędzia i ustawienia przeglądarki internetowej.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności w zakresie przeglądania stron internetowych
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności otwierania stron internetowych,
kształtowanie umiejętności przemieszczania się między stronami
kształtowanie umiejętności ustawienia przeglądarki internetowej
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Otwieranie stron internetowych, poruszanie się między stronami.
Ćwiczenia w poruszaniu się pomiędzy stronami: wstecz, dalej, strona domowa. Wykorzystanie w ćwiczeniach stron instytucji administracji, zdrowia, bankowości, kultury. Wypełnianie, przesyłanie formularz internetowych.
2. Narzędzia i ustawienia przeglądarki internetowej.
Pokaz i wykład na temat okna przeglądarki i ustawień programu, wyświetlania i ukrywania pasków narzędzi, przywracania i minimalizacji wstążki. Usuwanie historii, internetowych plików tymczasowych i zapisanych danych formularzy. Obsługa zakładek. Ustawianie strony domowej przeglądarki, dopuszczanie i blokowanie wyskakujących okienek (pop–up) i cookie. Ćwiczenia w dokonywaniu ustawień przeglądarki.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostoso-wania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bar-dziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia po-przez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 3.
Tematyka:
Wyszukiwarka internetowa.
Wyszukiwanie informacji, kryteria i opcje wyszukiwania.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności w zakresie wyszukiwania informacji
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności korzystania z narzędzi do wyszukiwania informacji,
kształtowanie umiejętności definiowania kryteriów wyszukiwania
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Wyszukiwarka internetowa, popularne wyszukiwarki.
Wykład i pokaz – wyjaśnienie pojęcia wyszukiwarki i identyfikacja popularnych wyszukiwarek. Praktyczne ćwiczenia w wyszukiwaniu informacji.
2. Wyszukiwanie informacji, kryteria i opcje wyszukiwania.
Praktyczne ćwiczenia w wyszukiwaniu informacji przy wykorzystaniu słowa kluczowego lub frazy. Uszczegóławianie wyszukiwania przy wykorzystaniu zaawansowanych parametrów: dokładna fraza, data, język, typ pliku. Wyszukiwanie informacji w encyklopedii internetowej lub słowniku.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostoso-wania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bar-dziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia po-przez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 4.
Tematyka:
Selekcjonowanie i krytyczna ocena informacji.
Zapisywanie informacji.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności w zakresie wyszukiwania informacji
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności korzystania z narzędzi do wyszukiwania informacji,
kształtowanie umiejętności definiowania kryteriów wyszukiwania
kształtowanie umiejętności zapisywania wyszukanych informacji
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Selekcjonowanie i krytyczna ocena informacji.
Pogadanka – uzasadnienie potrzeby krytycznej oceny treści stron internetowych, charakterystyka czynników determinujących wiarygodność stron internetowych: autor, referencje, zaktualizowana zawartość. Stosowność informacji dostępnych w Internecie i ich dopasowanie do odpowiednich grup użytkowników.
Ćwiczenia w wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i ocenie informacji.
2.Zapisywanie informacji. Pobieranie i zapisywanie tekstów, zdjęć, muzyki, plików wideo oraz stron internetowych.
Ćwiczenia praktyczne w kopiowaniu tekstów, obrazów, adresów url w inne miejsce typu: dokument, e-mail. Pobieranie i zapisywanie znalezionych tekstów, zdjęć, muzyki, plików wideo oraz całych stron internetowych.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 5.
Tematyka:
Komunikacja elektroniczna, publikacja i udostępnianie treści.
Narzędzia komunikacji internetowej.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności w zakresie komunikacji elektronicznej
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności korzystania z narzędzi komunikacji internetowej
kształtowanie umiejętności publikacji i udostępnianie treści
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Komunikacja elektroniczna, publikacja i udostępnianie treści.
Dyskusja – społeczność internetowa (wirtualna ), ochrona przed szkodliwym działaniem portali społecznościowych. Wykład na temat komunikacji elektronicznej, sposobów publikacji i udostępniania treści przez użytkowników: blogi, mikrologii, podcasty, obrazy, pliki audio i wideo. Praktyczne ćwiczenia.
2. Narzędzia komunikacji internetowej.
Wyjaśnienie pojęć komunikatora (Instant Messaging, IM), SMS, MMS, VoIP. Dobre praktyki podczas korzystania z komunikacji elektronicznej.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 6.
Tematyka:
Poczta elektroniczna i jej wykorzystanie.
Obsługa poczty elektronicznej.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności w zakresie korzystania poczty elektronicznej.
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności korzystania z poczty elektronicznej.
kształtowanie umiejętności w zakresie obsługi poczty elektronicznej.
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Pojęcie poczty elektronicznej (e-mail) i jej wykorzystanie.
Wyjaśnienie pojęcie poczty elektronicznej (e-mail) oraz charakterystyka jej podstawowych zastosowań. Budowa adresu e-mail. Zagrożenia związane z otrzymywaniem oszukańczej i niepożądanej poczty, możliwość infekcji komputera przez e-maile. Phishing.
2. Obsługa poczty elektronicznej.
Ćwiczenia w wysyłaniu wiadomości pocztowych, wstawianie adresów odbiorców w polach: DO, DW i UDW. Dodawanie i usuwanie załączników. Ustawianie priorytetów, dodawanie podpisów. Stosowanie dostępnych narzędzi i ustawień oraz organizacji poczty. Autoresponder.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 7.
Tematyka:
Dzielenie się informacjami z użytkownikami sieci.
Korzystanie z podstawowych usług on-line.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności w zakresie dzielenia się informacjami w sieci.
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności w zakresie wymiany informacji w sieci
kształtowanie umiejętności korzystania z podstawowych usług on-line
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Dzielenie się informacjami z użytkownikami sieci, platformy współpracy.
Pokaz i wykład na temat platform sieci współpracy i możliwości dzielenia się informacjami z innymi użytkownikami sieci. Społeczności internetowe, portale internetowe. Komunikacja online (poprzez sieć) – praktyczne ćwiczenia.
2. Korzystanie z podstawowych usług on-line. Wykład – podstawowe funkcjonalności usług online. Pogadanka – uczestnictwo w wymianie informacji – networking.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 8.
Tematyka:
Korzystanie z usług w zakresie administracji, zdrowia, bankowości, kultury.
Netetykieta. Tożsamość cyfrowa.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności korzystania z usług on-line
Netetykieta. Tożsamość cyfrowa.
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności korzystania z usług w zakresie administracji, zdrowia, bankowości, kultury
kształtowanie właściwych nawyków – netetykieta
kształtowanie właściwych nawyków – tożsamość cyfrowa
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Korzystanie z usług w zakresie administracji, zdrowia, bankowości, kultury. Praktyczne ćwiczenia w korzystaniu z podstawowych funkcjonalności usług online (urzędy, placówki służby zdrowia, szpital, bankowość internetowa, usługi e-governance).
2. Tożsamość cyfrowa.
Pogadanka – stosowanie podstawowych normy obowiązujące w kontaktach online oraz zasad netykiety. Kształtowanie własnej tożsamości wirtualną i śledzenie swoich śladów w sieci. Zagrożenia związane z tożsamością cyfrową
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 9.
Tematyka:
Tworzenie dokumentów zawierających tekst, tabele, wykresy, obrazy.
Edycja dokumentów, modyfikacja i integracja treści.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności tworzenia dokumentów, ich edycji,
modyfikacji i integracji
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności tworzenie dokumentów zawierających tekst, tabele, wykresy, obrazy
kształtowanie umiejętności edycji dokumentów, ich modyfikacji i integracji treści
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Tworzenie dokumentów zawierających tekst, tabele, wykresy, obrazy.
Wykład na temat zasad edycji tekstu, wstawania obiektów do dokumentów. Praktyczne ćwiczenia w tworzeniu dokumentów zawierających tekst, tabele, wykresy, obrazy.
2. Edycja dokumentów, modyfikacja i integracja treści.
Praktyczne ćwiczenia w edycji, modyfikacji i integracji treści dokumentów zawierających tekst, tabele, wykresy, obrazy.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 10.
Tematyka:
Formatowanie treści dokumentów.
Tworzenie multimedialnych treści cyfrowych.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności formatowania dokumentów i tworzenia multimedialnych treści cyfrowych
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności formatowania dokumentów
kształtowanie umiejętności tworzenia multimedialnych treści cyfrowych
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Formatowanie treści dokumentów.
Wyjaśnienie pojęcia formatowania. Ćwiczenia w tworzeniu dokumentów i formatowaniu ich zawartości – tekstu, tabel, wykresów, obrazów i innych obiektów
2. Tworzenie multimedialnych treści cyfrowych – grafika, nagrania audio, video.
Pokaz i wykład na temat multimedialnych treści cyfrowych. Praktyczne ćwiczenia. Praca z grafiką, nagraniami audio, klipami video. Zapisywanie multimedialnych treści cyfrowych.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 11.
Tematyka:
Zapisywanie treści, w tym treści multimedialnych.
Tworzenie własnego przekazu z wykorzystaniem istniejących treści.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności zapisywania treści i tworzenia własnego przekazu
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności zapisywania treści w różnych formatach
kształtowanie umiejętności tworzenia własnego przekazu z wykorzystaniem istniejących treści
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Zapisywanie treści, w tym treści multimedialnych w różnych formatach.
Wykład – podstawowe formaty plików zawierających różne treści. Praktyczne ćwiczenia w zapisywaniu treści, w tym treści multimedialnych w popularnych formatach.
2. Tworzenie własnego przekazu z wykorzystaniem istniejących treści związanego z administracją, zdrowiem, bankowością lub kulturą.
Praktyczne ćwiczenia w tworzeniu własnego przekazu z wykorzystaniem istniejących treści na temat podstawowych usług online (urzędy, placówki służby zdrowia, szpital, bankowość internetowa, usługi e-governance).
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 12.
Tematyka:
Prawa autorskie, własność intelektualna. Licencje oprogramowania.
Ustawienia i programowanie aplikacji.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie nawyku szanowania prawa autorskiego, własności intelektualnej i zapisów licencji oprogramowania oraz kształtowanie umiejętności ustawiania i programowania aplikacji.
Cele szczegółowe:
kształtowanie nawyku szanowania prawa autorskiego, własności intelektualnej
kształtowanie nawyku szanowania zapisów licencji oprogramowania
kształtowanie umiejętności ustawiania i programowania aplikacji
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Prawa autorskie, własność intelektualna. Licencje oprogramowania.
Wykład, pogadanka – na temat prawa autorskiego, ochrony własności intelektualnej, licencji oprogramowania. Poszanowanie prawa autorskiego, ochrony własności intelektualnej, zapisów licencji oprogramowania Ćwiczenia w wyszukiwaniu informacji na temat popularnych licencji.
2. Ustawienia i programowanie aplikacji.
Pokaz i wykład dotyczący zmian funkcji oprogramowania i aplikacji (ustawienia podstawowe), wprowadzania zmian do oprogramowania i aplikacji (ustawienia zaawansowane, podstawowe zmiany w programach).
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 13.
Tematyka:
Bezpieczeństwo urządzeń i danych.
Ochrona danych osobowych.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo urządzeń i danych oraz ochrona danych osobowych.
Cele szczegółowe:
kształtowanie nawyku i umiejętności dbania o bezpieczeństwo urządzeń i danych
kształtowanie nawyku ochrony danych osobowych
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Bezpieczeństwo urządzeń i danych.
Wykład i dyskusja na temat bezpieczeństwa urządzeń oraz bezpieczeństwa danych, zasad bezpieczeństwa, wdrażania podstawowych czynności zabezpieczających (używanie oprogramowania antywirusowego, zapór sieciowych, stosowanie haseł). Praktycznie ćwiczenia w wykorzystaniu oprogramowania antywirusowego.
2. Ochrona własnych danych osobowych i innych osób.
Wykład i dyskusja na temat ochrony danych osobowych własnych i innych osób.
Podstawowe prawa i obowiązki dotyczące ochrony danych, zgoda na przetwarzanie swoich danych osobowych.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 14.
Tematyka:
Skutki korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla zdrowia i środowiska naturalnego
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie nawyku dbania o zdrowie i środowisko naturalne
Cele szczegółowe:
kształtowanie nawyku i umiejętności dbania o zdrowie podczas korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych
kształtowanie nawyku i umiejętności dbania o środowisko naturalne podczas korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Zagrożenia dla zdrowia wynikające z korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Wykład i dyskusja – przestrzeganie zasad bezpiecznej, higienicznej i ergonomicznej pracy z komputerem. Zagrożenia zdrowia fizycznego i psychicznego. Cyberprzemoc.
2. Skutki korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla środowiska naturalnego.
Pokaz i wykład na temat skutków korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla środowiska naturalnego. Oszczędzanie energii, recycling sprzętu i materiałów eksploatacyjnych.
Ćwiczenia – wyszukiwanie informacji na temat dbałości o zdrowie i środowisko.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
Scenariusz 15.
Tematyka:
Rozwiązywanie problemów technicznych i systemowych.
Czas trwania: 2 godziny dydaktyczne
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów technicznych i systemowych.
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów technicznych
kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów systemowych
kształtowanie umiejętności korzystania z narzędzi do rozwiązywania problemów
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – ucznia w wieku 10 – 18 lat:
Uczestnik rozwija własne kompetencje cyfrowe i komunikacyjne, nabywa i poszerza wiedzę o przekazywanych treściach. Uczy się, zadając pytania, uczestnicząc w dyskusjach, rozwiązując problemy, wykonując ćwiczenia.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
1. Rozwiązywanie problemów technicznych i systemowych.
Wykład – najczęstsze problemy techniczne ze sprzętem oraz problemy z systemem operacyjnym. Korzystanie z pomocy i wsparcia technicznego. Ćwiczenie praktyczne – wyszukiwanie informacji na zadany temat dotyczący rozwiązania konkretnego problemu.
2. Narzędzia do rozwiązywania problemów technicznych i systemowych.
Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów. Postępowanie ze złośliwym oprogramowaniem. Narzędzia diagnostyczne oprogramowania, sprzętu komputerowego oraz sieci.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.