1. Wprowadzenie
Przedstawiamy dwa ramowe programy: szkolenia dla pracowników GSIK oraz szkolenia dla dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 18 lat. Programy te zgodne są z wybranym obszarem tematycznym szkolenia: Korzystanie z cyfrowych usług na zaawansowanym poziomie – administracja, zdrowie, bankowość, kultura.
Przygotowanie pracowników GSIK zostanie zrealizowane w formie dwóch szkoleń zdalnych realizowanych za pośrednictwem platformy Webex. Każde ze szkoleń potrwa 30 godzin lekcyjnych i zostanie podzielone na 10 spotkań wirtualnych po 3 godziny każde.
Część praktyczna dla pracownika GSIK będąca jednocześnie szkoleniem dla dzieci i młodzieży i została pomyślana jako dwa cykle 15 dwugodzinnych spotkań. Z tych powodów ramowy program szkolenia dla dzieci i młodzieży zawiera 30 scenariuszy realizowanych w GSIK-ach biorących udział w projekcie.
2. Ramowy program szkolenia e-Citizen dla pracowników GSIK
2.1 Wstęp
Szkolenia mają na celu zwiększenie kompetencji cyfrowych pracowników gminnych samorządowych instytucji kultury. Służą przygotowaniu jego uczestników do samodzielnego wykonywania czynności związanych z podstawową obsługą komputera i wykorzystaniem sieci Internet w zakresie korzystania z cyfrowych usług na zaawansowanym poziomie – administracja, zdrowie, bankowość, kultura. Według przygotowanego przez Komisję Europejską Indeksu Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego (DESI) z roku 2019, zaledwie 46% Polaków posiada podstawowe lub wyższe umiejętności cyfrowe; tak więc 54% nie ma ich wcale albo prawie wcale. Tymczasem, według opublikowanego w grudniu 2016 roku przez Schoolnet i DIGITALEUROPE The e-skills Manifesto, ok. 90% stanowisk pracy wymaga co najmniej podstawowych umiejętności cyfrowych, luka kompetencyjna jest więc bardzo duża!
2.2. Ramowy scenariusz szkoleń
Cele szkolenia | Uczestnik/czka szkolenia będzie potrafił/a:
|
---|---|
Metody szkoleniowe/ realizacji |
|
Środki dydaktyczne |
|
Sposób walidacji |
|
BLOK 1
Tematyka | Liczba godzin |
---|---|
1. Narzędzia do przeglądania stron internetowych. | |
2. Korzystanie z przeglądarek internetowych. Przeglądanie stron instytucji administracji, zdrowia, bankowości, kultury. | 2 |
3. Otwieranie stron internetowych, poruszanie się między stronami. | 2 |
4. Narzędzia i ustawienia przeglądarki internetowej. | |
5. Wyszukiwarka internetowa, popularne wyszukiwarki. | |
6. Wyszukiwanie informacji, kryteria i opcje wyszukiwania. | 2 |
7. Selekcjonowanie i krytyczna ocena informacji. | 2 |
8. Zapisywanie informacji. Pobieranie i zapisywanie tekstów, zdjęć, muzyki, plików wideo oraz stron internetowych. | |
Razem | 8 |
Obszar i kompetencje
Informacja
1.1 Przeglądanie, szukanie i filtrowanie informacji
1.2 Ocena informacji
1.3 Przechowywanie i wyszukiwanie informacji
BLOK 2
Tematyka | Liczba godzin |
---|---|
1. Komunikacja elektroniczna, publikacja i udostępnianie treści – blogi, mikrologii, podcasty. | 2 |
2. Narzędzia komunikacji internetowej. | |
3. Pojęcie poczty elektronicznej (e-mail) i jej wykorzystanie. | 2 |
4. Obsługa poczty elektronicznej. | |
5. Dzielenie się informacjami z użytkownikami sieci, platformy współpracy. | 2 |
6. Korzystanie z podstawowych usług on-line. | |
7. Korzystanie z usług w zakresie administracji, zdrowia, bankowości, kultury. | 2 |
8. Netetykieta. Tożsamość cyfrowa. | |
Razem | 8 |
Obszar i kompetencje
Komunikacja
2.1 Komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych i aplikacji
2.2 Dzielenie się informacjami i zasobami
2.3 Aktywność obywatelska online
2.4 Współpraca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych
2.5 Netykieta
2.6 Zarządzanie tożsamością cyfrową
BLOK 3
Tematyka | Liczba godzin |
---|---|
1. Tworzenie dokumentów zawierających tekst, tabele, wykresy, obrazy. | |
2. Edycja dokumentów, modyfikacja i integracja treści. | 1 |
3. Formatowanie treści dokumentów. | |
4. Tworzenie multimedialnych treści cyfrowych – grafika, nagrania audio, video. | 2 |
5. Zapisywanie treści, w tym treści multimedialnych w różnych formatach. | |
6. Tworzenie własnego przekazu z wykorzystaniem istniejących treści związanego z administracją, zdrowiem, bankowością lub kulturą. | 2 |
7. Prawa autorskie, własność intelektualna. Licencje. | 2 |
8. Ustawienia i programowanie aplikacji. | |
Razem | 7 |
Obszar i kompetencje
Tworzenie treści
3.1 Tworzenie treści
3.2 Integracja i przetwarzanie treści
3.3 Przestrzeganie prawa autorskiego i licencji
3.4 Programowanie
BLOK 4
Tematyka | Liczba godzin |
---|---|
1. Bezpieczeństwo urządzeń i danych. | |
2. Ochrona własnych danych osobowych i innych osób. | |
3. Zagrożenia dla zdrowia wynikające z korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych. | 1 |
4. Skutki korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla środowiska naturalnego. | 2 |
5. Rozwiązywanie problemów technicznych i systemowych. | 2 |
6. Narzędzia do rozwiązywania problemów technicznych i systemowych. | 2 |
7. Innowacyjne i twórcze wykorzystanie technologii | |
8. Rozwijanie kompetencji cyfrowych. | |
Razem | 7 |
Obszar i kompetencje
Bezpieczeństwo
4.1 Narzędzia służące ochronie
4.2 Ochrona danych osobowych
4.3 Ochrona zdrowia fizycznego i psychicznego przed zagrożeniami wynikającymi z korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych
4.4 Ochrona środowiska
Rozwiązywanie problemów
5.1 Rozwiązywanie problemów technicznych
5.2 Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów
5.3 Innowacyjność i twórcze wykorzystywanie technologii
5.4 Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych
2.3 Rola prowadzącego – Trenera zewnętrznego
Trener – posiada kompetencje:
- z zakresu komunikacji i prezentacji,
- kompetencje interpersonalne z zakresu elementów psychologii społecznej, motywacji, świadomości oczekiwań wobec sytuacji szkoleniowej,
- tworzenie warunków uczenia się innych,
- projektowanie procesu szkoleniowego, w tym zastosowania metod i technik szkoleniowych,
- z zakresu prowadzenie szkolenia, w tym podstawowe metody szkoleniowe (miniwykład, dyskusja, studium przypadku, ćwiczenie laboratoryjne, ćwiczenie wdrożeniowe),
- z zakresu ewaluacji procesu szkoleniowego.
Trener w szczególności:
- analizuje potrzeby szkoleniowe,
- projektuje i prowadzi szkolenia z zakresu, w którym dysponuje odpowiednim wykształceniem,
- aktywnie i adekwatnie reaguje na zjawiska procesowe podczas zajęć,
- stosuje zaawansowane techniki i metody szkoleniowe elastycznie i konstruktywnie reaguje w trudnych sytuacjach szkoleniowych,
- stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia,
- motywuje i aktywizuje stosując odpowiednie techniki.
2.4 Rola uczestnika – Asystenta trenera (Pracownik GSIK):
Uczestnik współpracuje z trenerem w realizacji szkolenia, działając zgodnie z otrzymanymi instrukcjami. Rozwija kompetencje komunikacyjne i wiedzę o metodach szkoleniowych. Rozumie tworzenie warunków uczenia się innych, a w szczególności:
- przygotowuje szkolenie pod względem organizacyjnym i technicznym, odpowiednio do oczekiwań trenera,
- w trakcie szkolenia wspiera trenera w realizacji zadań organizacyjnych,
- współpracuje w realizacji wybranych form szkoleniowych, w ramach określonych przez trenera,
- obserwacje pracę trenera i różnorodne sytuacje szkoleniowe,
- bierze udział w realizacji niektórych elementów szkolenia pod kierunkiem trenera.
2.5 Scenariusz 1
Tematyka: Przeglądanie, wyszukiwanie, przechowywanie i ocena informacji
Czas trwania: 8 godzin dydaktycznych
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności w zakresie przeglądania, wyszukiwania, przechowywania i oceny informacji
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności korzystania z narzędzi do przeglądania stron internetowych,
kształtowanie umiejętności wyszukiwania, selekcjonowania, przechowywana i oceny informacji,
kształtowanie umiejętności zapisywana informacji.
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – pracownika GSIK:
Uczestnik współpracuje z trenerem w realizacji szkolenia, działając zgodnie z otrzymanymi instrukcjami i wskazówkami. Bierze aktywny udział w realizacji poszczególnych elementów szkolenia pod kierunkiem trenera. Uczestnicy uczą się, zadając pytania, wykonując ćwiczenia i rozwiązując problemy.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
- Narzędzia do przeglądania stron internetowych. Wykład na temat sieci Internet, podstawowych pojęć, przeglądarki. Identyfikacja ogólnie znanych przeglądarek.
- Korzystanie z przeglądarek internetowych. Przeglądanie stron instytucji administracji, zdrowia, bankowości, kultury. Charakterystyka różnych aktywności internetowych: przeglądanie stron internetowych, zakupy, nauka, publikacje, korzystanie z usług bankowych i serwisów różnych urzędów, kultura, rozrywka, komunikacja. Praktyczne ćwiczenia w przeglądaniu stron instytucji administracji, zdrowia, bankowości, kultury.
- Otwieranie stron internetowych, poruszanie się między stronami. Ćwiczenia w poruszaniu się pomiędzy stronami: wstecz, dalej, strona domowa. Wykorzystanie w ćwiczeniach stron instytucji administracji, zdrowia, bankowości, kultury. Wypełnianie, przesyłanie formularz internetowych.
- Narzędzia i ustawienia przeglądarki internetowej. Pokaz i wykład na temat okna przeglądarki i ustawień programu, wyświetlania i ukrywania pasków narzędzi, przywracania i minimalizacji wstążki. Usuwanie historii, internetowych plików tymczasowych i zapisanych danych formularzy. Obsługa zakładek.
- Wyszukiwarka internetowa, popularne wyszukiwarki. Wykład i pokaz – wyjaśnienie pojęcie wyszukiwarki i identyfikacja popularnych wyszukiwarek.
- Wyszukiwanie informacji, kryteria i opcje wyszukiwania. Praktyczne ćwiczenia w wyszukiwaniu informacji przy wykorzystaniu słowa kluczowego lub frazy. Uszczegóławianie wyszukiwania przy wykorzystaniu zaawansowanych parametrów: dokładna fraza, data, język, typ pliku.
- Selekcjonowanie i krytyczna ocena informacji. Pogadanka – uzasadnienie potrzeby krytycznej oceny treści stron internetowych, charakterystyka czynników determinujących wiarygodność stron internetowych: autor, referencje, zaktualizowana zawartość. Stosowność informacji dostępnych w Internecie i ich dopasowanie do odpowiednich grup użytkowników. Ćwiczenia w wyszukiwaniu, selekcjonowaniu i ocenie informacji.
- Zapisywanie informacji. Pobieranie i zapisywanie tekstów, zdjęć, muzyki, plików wideo oraz stron internetowych. Ćwiczenia praktyczne w kopiowaniu tekstów, obrazów, adresów url w inne miejsce typu: dokument, e-mail. Pobieranie i zapisywanie znalezionych tekstów, zdjęć, muzyki, plików wideo oraz całych stron internetowych.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
2.6 Scenariusz 2
Tematyka: Komunikacja z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych
Czas trwania: 8 godzin dydaktycznych
Cel ogólny: kształtowanie umiejętności w zakresie komunikacji z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności korzystania z cyfrowych narzędzi komunikacji,
kształtowanie umiejętności korzystania z poczty elektronicznej
kształtowanie umiejętności korzystania z podstawowych usług on-lne.
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – pracownika GSIK:
Uczestnik współpracuje z trenerem w realizacji szkolenia, działając zgodnie z otrzymanymi instrukcjami i wskazówkami. Bierze aktywny udział w realizacji poszczególnych elementów szkolenia pod kierunkiem trenera. Uczestnicy uczą się, zadając pytania, wykonując ćwiczenia i rozwiązując problemy.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
- Komunikacja elektroniczna, publikacja i udostępnianie treści.
Wykład na temat komunikacji elektronicznej, sposobów publikacji i udostępniania treści przez użytkowników: blogi, mikrologii, podcasty, obrazy, pliki audio i wideo. Praktyczne ćwiczenia. - Narzędzia komunikacji internetowej.
Wyjaśnienie pojęć komunikatora (Instant Messaging, IM), SMS, MMS, VoIP. Dobre praktyki podczas korzystania z komunikacji elektronicznej. - Pojęcie poczty elektronicznej (e-mail) i jej wykorzystanie.
Wyjaśnienie pojęcie poczty elektronicznej (e-mail) oraz charakterystyka jej podstawowych zastosowań. Budowa adresu e-mail. Zagrożenia związane z otrzymywaniem oszukańczej i niepożądanej poczty, możliwość infekcji komputera przez e-maile. - Obsługa poczty elektronicznej.
Ćwiczenia w wysyłaniu wiadomości pocztowych, wstawianie adresów odbiorców w polach: DO, DW i UDW. Dodawanie i usuwanie załączników. Ustawianie priorytetów, dodawanie podpisów. Stosowanie dostępnych narzędzi i ustawień oraz organizacji poczty. Autoresponder. - Dzielenie się informacjami z użytkownikami sieci, platformy współpracy.
Pokaz i wykład na temat platform sieci współpracy i możliwości dzielenia się informacjami z innymi użytkownikami sieci. Społeczności internetowe - Korzystanie z podstawowych usług on-line.
Wykład – podstawowe funkcjonalności usług online. Pogadanka – uczestnictwo w wymianie informacji – networking. - Korzystanie z usług w zakresie administracji, zdrowia, bankowości, kultury.
Praktyczne ćwiczenia w korzystaniu z podstawowych funkcjonalności usług online (urzędy, placówki służby zdrowia, szpital, bankowość internetowa, usługi e-governance). - Tożsamość cyfrowa.
Pogadanka – stosowanie podstawowych normy obowiązujące w kontaktach online oraz zasad netykiety. Kształtowanie własnej tożsamości wirtualną i śledzenie swoich śladów w sieci. Zagrożenia związane z tożsamością cyfrową.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
2.7 Scenariusz 3
Tematyka: Tworzenie i przekształcanie treści cyfrowych. Prawo autorskie.
Czas trwania: 7 godzin dydaktycznych
Cel ogólny:
kształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia i przekształcania treści cyfrowych
kształtowanie nawyku przestrzegania praw autorskich
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności tworzenia dokumentów zawierających tekst, tabele, wykresy, obrazy,
kształtowanie umiejętności zapisu treści multimedialnych
kształtowanie nawyku przestrzegania praw autorskich i licencji
kształtowanie umiejętności ustawień i programowania aplikacji
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – pracownika GSIK:
Uczestnik współpracuje z trenerem w realizacji szkolenia, działając zgodnie z otrzymanymi instrukcjami i wskazówkami. Bierze aktywny udział w realizacji poszczególnych elementów szkolenia pod kierunkiem trenera. Uczestnicy uczą się, zadając pytania, wykonując ćwiczenia i rozwiązując problemy.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
- Tworzenie dokumentów zawierających tekst, tabele, wykresy, obrazy.
Wykład na temat zasad edycji tekstu, wstawania obiektów do dokumentów.
Praktyczne ćwiczenia w tworzeniu dokumentów zawierających tekst, tabele, wykresy, obrazy. - Edycja dokumentów, modyfikacja i integracja treści.
Praktyczne ćwiczenia, ich edycji, modyfikacji i integracji treści. zawierających tekst, tabele, wykresy, obrazy. - Formatowanie treści dokumentów.
Wyjaśnienie pojęcia formatowania. Ćwiczenia w tworzeniu dokumentów i formatowaniu ich zawartości – tekstu, tabel, wykresów, obrazów. - Tworzenie multimedialnych treści cyfrowych – grafika, nagrania audio, video.
Pokaz i wykład na temat multimedialnych treści cyfrowych. Praca z grafiką, nagraniami audio, klipami video. - Zapisywanie treści, w tym treści multimedialnych w różnych formatach.
Wykład – podstawowe formaty plików zawierających różne treści. Praktyczne ćwiczenia w zapisywaniu treści, w tym treści multimedialnych w popularnych formatach. - Tworzenie własnego przekazu z wykorzystaniem istniejących treści związanego z administracją, zdrowiem, bankowością lub kulturą.
Praktyczne ćwiczenia w tworzeniu własnego przekazu z wykorzystaniem istniejących treści na temat podstawowych usług online (urzędy, placówki służby zdrowia, szpital, bankowość internetowa, usługi e-governance). - Prawa autorskie, własność intelektualna. Licencje.
Wykład, pogadanka – na temat prawa autorskiego, ochrony własności intelektualnej, licencji oprogramowania. Ćwiczenia w wyszukiwaniu informacji na temat popularnych licencji. - Ustawienia i programowanie aplikacji.
Pokaz i wykład dotyczący zmian funkcji oprogramowania i aplikacji (ustawienia podstawowe), wprowadzania zmian do oprogramowania i aplikacji (ustawienia zaawansowane, podstawowe zmiany w programach).
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.
2.8 Scenariusz 4
Tematyka: Bezpieczeństwo i rozwiązywanie problemów technicznych
Czas trwania: 7 godzin dydaktycznych
Cel ogólny:
kształtowanie umiejętności ochrony urządzeń
kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów technicznych
Cele szczegółowe:
kształtowanie umiejętności ochrony urządzeń i danych
kształtowanie umiejętności ochrony zdrowia własnego i zdrowia innych
kształtowanie nawyku ochrony środowiska
kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów technicznych
Rola prowadzącego – trenera:
Prowadzący – trener posiada wiedzę na temat potrzeb oraz możliwości uczestników niezbędną do zaprojektowania oraz przeprowadzenia zajęć, tworzy warunki uczenia się uczestników, stosuje odpowiednie techniki i metody szkoleniowe, aktywnie i adekwatnie reaguje na zaistniałe sytuacje w procesie szkoleniowym. Motywuje i aktywizuje uczestników, stosuje adekwatne do potrzeb metody ewaluacji efektów uczenia.
Rola uczestnika – pracownika GOK:
Uczestnik współpracuje z trenerem w realizacji szkolenia, działając zgodnie z otrzymanymi instrukcjami i wskazówkami. Bierze aktywny udział w realizacji poszczególnych elementów szkolenia pod kierunkiem trenera. Uczestnicy uczą się, zadając pytania, wykonując ćwiczenia i rozwiązując problemy.
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Metody pracy: asymilacji wiedzy – wykład, pokaz, problemowa, praktyczne ćwiczenia
Opis zadań:
- Bezpieczeństwo urządzeń i danych.
Wykład i dyskusja na temat bezpieczeństwa urządzeń oraz bezpieczeństwa danych, zasad bezpieczeństwa, wdrażania podstawowych czynności zabezpieczających (używanie oprogramowania antywirusowego, zapór sieciowych, stosowanie haseł). - Ochrona własnych danych osobowych i innych osób.
Wykład i dyskusja na temat ochrony danych osobowych własnych i innych osób. Podstawowe prawa i obowiązki dotyczące ochrony danych, zgoda na przetwarzanie swoich danych osobowych. - Zagrożenia dla zdrowia wynikające z korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Wykład i dyskusja – przestrzeganie zasad bezpiecznej, higienicznej i ergonomicznej pracy z komputerem. Zagrożenia zdrowia fizycznego i psychicznego. Cyberprzemoc. - Skutki korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla środowiska naturalnego.
Pokaz i wykład na temat skutków korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych dla środowiska naturalnego. Oszczędzanie energii, recycling sprzętu i materiałów eksploatacyjnych. - Rozwiązywanie problemów technicznych i systemowych.
Wykład – najczęstsze problemy techniczne ze sprzętem oraz problemy z systemem operacyjnym. Korzystanie z pomocy i wsparcia technicznego. - Narzędzia do rozwiązywania problemów technicznych i systemowych.
Rozpoznawanie potrzeb i narzędzi niezbędnych do rozwiązywania problemów. Postępowanie ze złośliwym oprogramowaniem. Narzędzia diagnostyczne oprogramowania, sprzętu komputerowego oraz sieci. - Innowacyjne i twórcze wykorzystanie technologii
Wykład, pogadanka – źródła informacji o nowoczesnych technologiach. Dyskusja o problemach, jakie mogą być rozwiązywane przy pomocy nowoczesnych technologii. Ocena rozwiązań. Ćwiczenia w wyszukiwaniu informacji na temat twórczego wykorzystania technologii. - Rozwijanie kompetencji cyfrowych
Wykład i dyskusja dotycząca zakresu i znaczenia kompetencji cyfrowych we współczesnym świecie. Rozpoznawanie braków w zakresie kompetencji cyfrowych.
Sposób realizacji zadań:
Realizacja zajęć opiera się na założeniach dydaktycznych z uwzględnieniem możliwości dostosowania scenariusza zajęć do możliwości uczestników oraz bieżącej sytuacji szkoleniowej. Dla bardziej zaawansowanych uczestników może podnieść trudność zadań, modyfikując ćwiczenia poprzez zwiększenie wykorzystywanych elementów i zalecanych do wykonania czynności, zaś dla uczestników mniej zaawansowanych może zmniejszyć liczbę elementów do wykonania w poszczególnych ćwiczeniach.
Uczestnik posługuje się komputerem korzystając z jego możliwości i oprogramowania. Komunikuje się i współpracuje z innymi uczestnikami z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Podczas szkolenia przestrzega się zasad prawa dotyczących cyfrowych środków przekazu oraz netykiety, a także zasad bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami cyfrowymi, posługuje się technologią w sposób odpowiedzialny, z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego.